یزد"سرویس بهداشت و درمان  یزدفردا :در بین فصول، بهار از زیبایی و جاذبه کم نظیری برخوردار است. بهار فصل سرسبزی، شکفتن و تازگی است. فصلی که طبیعت قشنگ ترین جامه را بر تن می کند و جلوه خاصی به خود می گیرد و چه خوب گفته اند که جوانی بهار عمر آدمی است؛ چرا که جوانْ سرشار از شادابی و نشاط است.

دوره جوانی رسیدن به مرتفع ترین منازل زندگی است.

در دیدگاه جوان مناظر زیبا و چشم اندازهای مطبوع و دل پسند بسیار است. روح او لبریز از آرزوها و سرشار از عشق و امید است، این ایام پرفروغ ترین دوران زندگی است. دوران شادمانی، دوران کوشش و شور و هیجان است. جوان می تواند طعم و عطر این دوره را با چشیدن بهترین فکری کامل کند و این طعم مطبوع را تا پایان عمر حفظ کند.

سفارش پیامبر درباره جوان:آنچه مسلم است دوران جوانی دوران اضطراب ها، تزلزل ها و احساسات تند است دوران پرفراز و نشیبِ شادی ها و غم ها، سختی ها و آسانی ها، و پیروزی ها و شکست هاست، دوران کنجکاوی ها و یافتن پاسخ چراها، دوران استقلال طلبی و در عین حال شکوفایی است.

دورانی که هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی.

از این روست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: به شما درباره جوانان و نوجوانان به نیکی سفارش می کنم؛ زیرا آنها دلی رقیق تر و قلبی فضیلت پذیر دارند. زمانی که خداوند مرا به پیامبری برگزید تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم، جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند، ولی پیران مخالفت کردند و از قبول دعوتم سر باز زدند.

حجت الاسلام والمسلمين زارع مسئول دفترنهادنمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه علوم پزشكي شهيدصدوقي يزد در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان، ضمن اشاره به جایگاه جوانی و ارتقاء سلامت معنوی در این دوران از زندگی اظهاركرد : جواني بهترين فرصت عمرانسان است .چندچيزاست كه افرادبايد قدرآن رابدانند ولی نمی دانند؛ يكي ارزش جواني كه جز پيران كسي آنرانمي شناسد ، آرامش ،آسايش وسلامت كه جزبيماران كسي ارزش آن رانمي داند وزندگي كه جزمردگان كسي ارزش آن نميداند .

وی گفت: حضرت محمد خطاب به حضرت اميرالمومنين مي فرمايد:

چهارچيزرا پيش از بوجودآمدن آن چيزدرياب :

جواني پيش ازپيري ،تندرستي راقبل از بيماري وغيره زارع ادامه داد:دوره جواني دوره ايست كه براي ساختن شخصيت بهترين فرصت است كه متاسفانه جوانان دراين دوران ازخودسازي خودغفلت دارند .

حضرت امام (ره) درتوصيه اي به حاج احمدآقا فرمودند:

تاجوان هستي خودت رابساز وي ضمن تاکید بر جايگاه و ارزش جواني گفت :انسان درزمان پيري همانند درختي است كه كاملا شكل گرفت وقابل تغييرنيست زارع عواملي شناخت ، خوباوري ، ارتباط باخداوند ، دوست شايسته ، بهره مندي ازنشاط وشادابي وخوشيهاي حلال ، ارزشهاي اخلاقي ورفتاري درسنين جواني راازعوامل موثر شكوفايي جوانان عنوان كرد .

وي گفت : معرفت نفس به خصوص درسنين جواني مهمترين عامل سلامت انسان شناخته شده است .

وي ادامه داد : دربحث خوباوري نيزجوان بايد با عزم واراده ، تصمیم جدي وتلاش وكوشش وبلندهمتي ، آينده نگري ، عزت نفس ، استقامت وپايداري درراه رسيدن به هدف وتوكل به خدا گام بردارند .

وي به ارزش عبادت در سن جواني تاكيدكردوگفت : مسئله عبادت وارتباط باخدا درسن جواني دردين اسلام حساب ويژه اي نسبت به آن بازشده است .

وي بااشاره به نقش دوست در سنين جواني گفت : دوست نقش موثري در ارتقاي كيفيت جواني دارد وبه عبارتي درروايتي ازامام علي كه مي فرمايند دوست آدمي نشانه خردو خردمندي اوست .

وي ضمن اشاره به رواياتي در زمینه سلامت معنوي درجواني گفت : پوشيد ن لباس نرم ومناسب ، خوردن عسل ، شركت درورزشهاي شنا ،كشتي ، تيراندازي وسواركاري جهت تربیت روح و بدن، بوي خوش ونگاه به سبزه جهت ايجادنشاط درجواني دراسلام به جوانان توصيه شده است .

وي بااشاره به ارزشهاي خلاقي درسن جواني اظهارداشت : بحث توبه درجواني كه زمان لغزش نيزهست بسيارتوصيه شده است به نحوي كه درروايتي گفته شده : توبه زيباست وازجوان زيباتر .

دکتر نقی تقوایی کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان یزد نیز در خصوص جوانی در گفت و گ با و ب دا، اظهار کرد: جوان و ارزش های جوانی یکی از مشخصه های ممتاز اسلام ، قرآن و سنت پیامبر "صلی الله علیه و آله" و اهل بیت "علیهم السلام" این است که مبنای ارزشهای انسانی در آن ، فطرت پاک بشر است که ریشه در عهد و پیمان الهی دارد و همین ارزش ها است که انسان را از دیگر موجودات ممتاز کرده است. ارزشهای جوانی هم از این مبنا مستثنی نیستند.

مبانی فطری و بر اساس عهد و پیمان انسان با خدا در عالم ذر، و آنچه در مشخصات یاران مهدی "علیه السلام" گذشت بیان این قضایل بود در این بخش به چند مشخصه برگرفته از ارزشهای دوران جوانی از نظر اسلام خواهیم پرداخت: جوانی و جوانمردی در قرآن و متن های اسلامی گاهی در مورد جوان به جای کلمه (شابّ) تعبیر (فتّی و فتیة) به کار رفته است که معمولاً تحت عنوان (جوانمرد) در فارسی معنا می شود و به کسی اطلاق می شود که ممکن است از نظر ظاهری و جسمی مسن باشد اما روحیه جوان و قدرت و نشاط جوانی دارد و این نکته نشان می دهد که در اسلام اصل ، حفظ روحیه جوانی است.

الف: قرآن در مورد اصحاب کهف میفرماید: (انَّهم فتیة آمنوا برَبّهِم و زدناهُم هُدی...) (آنها جوانمردانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم )

ب: امام صادق "علیه السلام" به کسی فرمود: فَتی نزد شما چه کس است؟ آن مرد گفت: جوان. امام "علیه السلام" فرمودند: (مقصود از فتی انسان مؤمن است زیرا اصحاب کهف مسن بودند اما خداوند آنها را فتی (جوانمرد) نامید به خاطر ایمانشان)

ج: امیر المؤمنین علی "علیه السلام" در جنگ صفین از سرزمین کربلا عبور می کردند در آنجا لحظاتی مکث فرمودند و چنین خطاب کردند: (اینجا جایگاه فرود آمدن مرکب هایشان و موضع کوچ آنها است. و اینجا محل جاری شدن خونهای شهیدان است.جوانمردانی از آل محمد "صلی الله علیه و آله" در این عرصه به شهادت می رسند که اسمان و زمین بر آنها می گرید). شهدای کربلا همه جوان نبودند اما تعبیر امیر المؤمنین علی "علیه السلام" به عنوان فتیة بسیار زیباست.

د: مردی عرب به حضور رسول الله "صلی الله علیه و آله" رسید. پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" با ردایی بلند از منزل خارج شدند. مرد عرب گفت ای پیامبر "صلی الله علیه و آله" از منزل مانند یک جوان و (فتّی) به بیرون آمدید. حضرت فرمودند: آری ای اعرابی: (من جوانمرد فرزند جوانمرد وبرادر جوانمردم. مرد عرب پرسید: اما ای رسول خدا "صلی الله علیه و آله" جوانمردی شما قبول است؟ آری. اما چگونه فرزند جوانمرد و برادر جوانمرد هستی؟ حضرت فرمود: مگر سخن خداوند نشنیده ای که فرمود: «گفتند شنیده این جوانی است که او را بنام ابراهیم می خوانند»)4 (پس من فرزند ابراهیم هستم. و من برادر جوانمردم زیرا ندا دهنده ای در روز جنگ اُحد از از آسمان ندا داد که «هیچ شمشیری جز ذوالفقار و هیچ جوانمردی جز امیر المؤمنین علی "علیه السلام" نیست» او برادر من و من برادر او هستم. 

                                                                           شعر (فراق مولا )

   گفتم: كه از فراقت عمريست بي قرارم

                     گفت : از فراق ياران من نيز بي قرارم


گفتم: به جز شما من فرياد رس ندارم

                         گفتا : به غير شيعه من نيز كس ندارم


گفتم: كه ياورانت مظلوم هر ديارند

                           گفتا : به حال ايشان هر لحظه اشك بارم


گفتم: كه شيعيانت جمعند به ياري تو

                            گفتا : كه من شب وروز در انتظار يارم


گفتم: كه چشم شعيه گريان بود به راهت

                            گفتا : كه من هميشه برديده اشك دارم


گفتم: كه دشمن تو درفكر محو شيعه است

                                 گفتا : به حال شيعه هر لحظه پاسدارم

گفتم : كه انتقام مادركي بگيري

                                گفتا : به چشم گريان من لحظه ميشمارم


گفتم: به شيعيانت آيا پيام داري

                              گفتا : كه گفته ام من هردم درانتظارم


گفتم:كه اي امامم ازما چرانهاني

                            گفتا : به چشم محرم همواره آشكارم



گفتم:به چشم من هم آياكه پا گذاري

                                    گفتا : كه شستشو ده شايد كه پا گذارم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا